ГоловнаСуспільствоЖиття
Спецтема
Управление общим

Мешканців багатоповерхівки об’єднав кіоск

Героїв статті змусив об’єднатись в ОСББ власник кіоску на галявині перед їх домом – чоловік вирішив розширити бізнес і поставити замість кіоску невеликий магазин. Обурені мешканці будинку намагались перешкодити підприємницькому поступу на своєму подвірї, але марно – рішення такого штибу ухвалюють без участі містян.

Мешканців багатоповерхівки об’єднав кіоск

Щоб стати господарем, знадобилось дев’ять місяців

ОСББ «Наукова, 29» мешканці львівської багатоповерхівки створили у лютому 2010 року. Будинок збудували у 80-х роках минулого століття, тож комунальні проблеми вже давно дають про себе знати – вода з іржавих водопровідних труб постійно заливає підвал і навіть електрощитову, яка знаходиться там же, ліфт проситься «на пенсію», а на сходових клітках постійна темрява, бо хтось знову поцупив жарівки. Останньою краплею для мешканців будинку став кіоск, що «поселився» на газоні перед домом. Коли його власник заходився розширяти бізнес, мешканці спочатку обурювались, а потім вирішили – пора самостійно порядкувати на своєму подвір’ї.

Повноправними власниками будинку мешканці стали аж через дев’ять місяців після реєстрації. Саме стільки часу знадобилося ЖЕКу, щоб передати будинок на баланс ОСББ. На кишенях членів ОСББ така зміна ніяк не відбилася – плата за обслуговування будинку збільшилася на три копійки порівняно з тією, яку платили ЖЕКу. «В сусідньому будинку, де і далі господарює ЖЕК, плата за обслуговування з того часу вже зросла до 2, 08 грн за квадратний метр, а у нас залишилась незмінною – 1, 56 грн», - розповідає голова ОСББ «Нукова, 29» Володимир Іванов (на фото).

Але якщо раніше половину тарифу становили витрати лише на прибирання будинку, то тепер ці гроші йдуть на оплату праці як прибиральниці, так і голови ОСББ, бухгалтера та оплату послуг фахівця, що проводить розрахунок субсидій та пільг. «У нарахуванні субсидій та пільг стільки різних нюансів, що ми б самі не впоралися. Потрібен фахівець з досвідом», - пояснює Володимир Іванов. Решта коштів йде на оплату роботи сторонніх комунальних служб – сміттярів, енергетиків, ліфтярів, аварійки.

На капітальні витрати зібраних грошей вже не вистачає. І причина не лише у розмірі тарифу. ОСББ є посередником між мешканцями та місцевими постачальниками тепла і води. Відтак щомісяця зобов’язане перераховувати цим підприємствам певну суму незалежно від того, розрахувались з самим ОСББ мешканці чи зволікають з оплатою. В ЖЕКах з цією проблемою зіткнулись раніше і вирішили її так – кошти, які мешканці сплачують за тепло і воду, надходять на рахунки водоканалу і теплоенерго. «Ми теж плануємо так зробити», - каже пан Іванов. Боржників серед членів ОСББ небагато – приблизно 10 відсотків співвласників будинку затримують оплату квитанцій. Але до боргів мешканців додаються борги держави – вже кілька місяців ОСББ не отримує повного відшкодування субсидій і пільг. Коли надійдуть гроші – наразі невідомо.

Деякі зміни у будинку все ж відбулися – з’явились металеві двері з домофоном, газони засіяли травою і обгородили парканом. «Головне, що люди стали ставитись до будинку інакше - як господарі», - каже пан Іванов.

Гроші пообіцяли, але не дали

Але головні проблеми наразі залишаються невирішеними. «Торік наше об’єднання потрапило до списку ОСББ, що можуть розраховувати на фінансову підтримку від міськради», - розповідає голова. Об’єднанню пообіцяли 50 тисяч гривень на заміну водопровідних труб у будинку. Загалом, за оцінками фахівців, повна заміна системи водопостачання вартувала б 200 тисяч. Але в ОСББ були раді й чверті цієї суми. «Ми уклали угоду з «Львівтеплоенерго» на виконання відповідних робіт. Частину роботи вони зробили, а згодом довелося зупинити роботу», - каже Володимир Іванов. Причина проста – міськрада не поспішала платити підряднику. Гроші за виконані роботи на рахунок «Львівтеплоенерго» не надійшли й досі, а самі мешканці наразі не готові до таких витрат.

Ще одна нагальна проблема будинку – вантажний та пасажирський ліфти, термін служби яких минув. Наразі ОСББ відмовилось від послуг компанії, що обслуговувала ліфт ще за господарювання ЖЕКу і уклала угоду з новим підрядником. «Попередня фірма з обслуговування ліфтів не дуже дбала про них», - пояснює пан Іванов.

В найближчих планах ОСББ – придбати та встановити автоматичні регулятори теплової енергії до наступної зими, щоб зменшити рахунки за опалення. Але й тут не все гладко. Бойлерна, яка обслуговує будинок, гріє ще два сусідні будинки. Придбати єдиний автоматичний регулятор тепла на три будинки було б вигідніше, ніж ставити такий пристрій в кожному будинку окремо. Однак для цього потрібно організувати мешканців сусідніх будинків. «Ми об’єднались в асоціацію із ОСББ «Наукова, 49», тож із ними проблем не буде. А от мешканці іншого будинку, що на Науковій 43, хоч і створили об’єднання, але самостійно господарювати не поспішають. Тож чи вдасться з ними домовитись – невідомо», - пояснює Володимир Іванов.

Подвір’я мешканцям не віддають

Нині на місці кіоску, який об’єднав мешканців будинку на Науковій, 29, стоїть невеличкий магазин. Якщо ще якийсь підприємець захоче спорудити кіоск поруч, думку мешканців враховувати не будуть - на своєму подвір’ї вони все ще не господарі. «Ми звернулись до ЛКП «Сокільницьке» (ЖЕК, що обслуговував будинок раніше – авт.) з проханням надати план нашої прибудинкової території, щоб розпочати процедуру оформлення її в оренду чи власність, - розповідає голова ОСББ. – Замість цього нам надали «план викопіювання» прибудинкової території, на якому територія, що належить до нашого будинку, не позначена». Без такого плану справа з подвір’ям не зрушиться з мертвої точки. «Ми звертались і до Франківської райадміністрації, і до міського голови, але наразі отримали лише відписки», - нарікає пан Іванов. Але наполегливості йому не позичати: «Будемо звертатись в інші інстанції – в облдержадміністрацію і далі…».

Ірина СмертигаІрина Смертига, Львів, спеціально для LB.ua
Читайте головні новини LB.ua в соціальних мережах Facebook, Twitter і Telegram